‘İşveren Markası Olmak Neden Önemlidir?’
Şirketler günümüzün çetin rekabet ortamında ayakta kalmak için her değişime uyum sağlamak zorundalar. İşveren markası, bu bağlamda firmalar için stratejik bir öneme sahiptir. İşletmelerin en değerli kaynağı olan entelektüel iş gücü, yani nitelikli insan kaynağı için rekabet etmek ve işveren markası olmak, işletmelerin başarısı için bugün bir zorunluluk haline gelmiştir.
Entelektüel iş gücünü işletmeye çekmek, işe alım sürecinde avantaj sağlamak, kısa ve uzun vadeli olarak fark yaratmak, çalışanların motivasyonunu ve performansını artırmak için uygun teşvikler sunmak ve çalışan bağlılığını güçlendirmek için işveren markası olmak önemli faktörlerdir. Tüm bu nedenler çalışanlarda olumlu algılar oluşturmakla kalmayıp, rakip işletmeler karşısında da üstünlük sağlamaktadır.
İşveren Markası Nedir?
İşveren markası, çalışanların tercih ettiği ve arzu ettiği işletme olmak için rakip işletmelerden ayrışmak anlamına gelir. İşveren markasının temel hedefi, nitelikli çalışanları rakiplerden daha hızlı ve etkili bir şekilde bulmak, işe almak ve tutmak ve bu sayede işletmenin kârlılığını ve büyümesini artırmaktır; çünkü işletmedeki nitelikli çalışanlar, işletmenin başarısının en önemli unsurlarındandır.
Marka imajı oluşturmak sadece müşteriler için değil, işverenler için de çok önemlidir. İşveren markası, sadece çalışanlarla veya potansiyel çalışanlarla ilgili değil, aynı zamanda müşterilerle, paydaşlarla ve toplumla ilgili bir kavramdır. İşveren markası, bir işletmeyi işveren olarak diğer işletmelerden farklı kılar ve bazen kendi içinde de farklı gruplara hitap eder.
İşveren, markalaşma sürecinde pazarlama araçlarından faydalanır. Müşteriler için yapılan imaj yaratıcı pazarlama faaliyetleri, insan kaynakları fonksiyonlarına uygun bir şekilde işveren markası imajı için de uygulanır. Ayrıca, işveren markası olarak nitelikli iş gücüne verilen değer de bir pazarlama stratejisidir; unutmamak gerekir ki, müşteriler kadar çalışanlar da bir işletmenin en değerli varlıklarıdır.
Günümüz İş Dünyasında İşveren Markası Olmak Neden Önemlidir?
Şirketlerin sahip olması gereken temel niteliklerinden biri imaj ve itibardır. İmaj ve itibarı etkileyen unsurlar ise ürün, hizmet, çalışanlar, şirket geçmişi, başarılar, krizler, toplumdaki şirket algısıdır. Şirketin imajı, sadece hizmet ve ürünlerle sınırlı olmamalıdır.
İşveren markası da şirketin ve markanın toplumda nasıl algılandığı ve itibarının ne olduğu ile ilgili bir unsurdur. İşveren markası, nitelikli çalışanları odağına alır; işveren markalaşma süreçlerinde, işletmeye değer katacak, işletmenin kârlılığını ve sürekliliğini sağlayacak potansiyel adayları kazanmak için stratejiler geliştirilir.
İşveren markası ile işletmeler birçok fayda elde ederler. İşletmenin kârlılığı artar, rekabet gücü yükselir, işletmenin öncü konumda olması sağlanır. Markanın ve işveren markasının tanınırlığı artarken, yetenekli ve potansiyeli yüksek adaylara daha kolay ulaşılır.
İşveren Markası Olmak İçin Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
İşletmeye uygun ve kalifiye çalışanların bulunması ve en iyi adayların işe alınması ve işe alınan çalışanların işletmede uzun vadeli çalışma süreçleri titizlik işleyen işlerdir.
İşveren markası olarak imaj yaratacak bazı noktalar şunlar olarak belirtilmektedir;
- Reklam, tanıtım çalışmaları,
- Çalışma ortamı, fiziksel özellikler,
- Coğrafi konum,
- Bilinirlik,
- Çalışan memnuniyeti ve müşteri memnuniyeti,
- Sektör, ürün imajı,
- Çalışma şekilleri (ofis, home ofis),
- Çalışma saati,
- Ücret ve yan haklar,
- Kariyer yönetimi,
- Eğitim ve gelişim, akademi,
- İşletme çalışan profilleri,
- İşletme organizasyon yapısı, rol ve sorumluluk alanları.
İnsan kaynakları yönetimi açısından bakıldığında, işletmeler, insan kaynağı avantajı ile nitelikli adayları bulmak, çekmek ve tutmak için stratejiler geliştirmelidir. İşveren, nitelikli adayları işe alarak onların yetkinliklerini artırmalı ve onların işletmeye sağlayacakları katkılarla rakiplerine karşı üstünlük sağlamalı ve bu şekilde oluşan rekabet avantajı, işveren markasını güçlendirmelidir.
Başarılı Bir İşveren Markası Olmak İçin Yapılması Gerekenler
Başarılı bir işveren markası oluşturmak için bazı önceliklerin göz önünde bulundurulması gerekir. Şirket değerlerinin, misyon ve vizyonunun çalışanlara uygun bir şekilde iletilmesi ve yaşatılması oldukça önemli bir etmendir.
İş analizi, ücret politikaları, performans değerlendirmeleri ve yetkinlik yönetimi gibi alanlarda doğru ve etkin çalışmalar yapmak, çalışanların işletmeye olan bağlılığını ve memnuniyetini artırmak için gereklidir. Çalışanların işletmeden neler beklediklerinin, işletmenin genel ve geçici yaşadığı sorunların neler olduğunun tespit edilmesi ve bu doğrultuda çözüm üretilmesi gerekir.
Rakiplerin güçlü yönlerinin detaylı bir şekilde analiz edilmesi, firmanın eksik olduğu veya geliştirmesi gereken alanlarda stratejiler geliştirmesi faydalı çözümlerdir.